Geen producten (0)

Alles wat jij moet weten over Creatine!

 

creatine

Creatine is het meest onderzochte supplement in de fitness industrie. Het is een natuurlijke stof die ook terug is te vinden in bijvoorbeeld rood vlees of vis, alleen in dat geval in veel kleinere hoeveelheden.

Creatine is een supplement dat sporters, en dan met name krachtsporters, helpt om beter te presteren tijdens korte inspanningen. Het voorziet je spieren korte tijd van energie. Maar hoe gaat dat in ze werk?                             Vermoeidheid en verzuring wordt tegengegaan doordat extra energie getransporteerd word naar de spieren. Door suppletie van Creatine is er meer ATP aanwezig in het lichaam wat gebruikt word voor spiersamentrekking. Dit zorgt ervoor dat je, laten we zeggen, 8 reps in plaats van 6 reps kunt maken. Je zult minder snel uitgeput zijn en verzuring treed minder snel op.

Gebruik van Creatine resulteert ook in meer vetvrije massa. De oorzaak hiervan is dat water/ vocht wordt vastgehouden in de spiercellen en deze hierdoor iets opzwellen. Dit betekent dus dat je een vollere look krijgt en de spieren ‘groter’ ogen.

Nu kan je je afvragen of dit supplement ook bijwerkingen heeft? Het antwoord hierop is per persoon verschillend. De meeste mensen hebben geen last van bijwerkingen maar er bestaat een kans op maag- en darmklachten, winderigheid of krampen. Dit kan voorkomen bij een te hoge inname, denk aan 10-20 gram of meer. Voorkom dit door voldoende water te drinken en eventueel de dosering te verdelen over de dag.

Een vraag die vaak voorbij komt is of Creatine doping is. Dit supplement staat niet op de dopinglijst en kan gewoon gebruikt worden. De reden hiervan is dat Creatine ook terug te vinden is in reguliere voedingsproducten.

Wanneer je kiest om Creatine te gaan gebruiken kan er gekozen worden om de eerste week als ladingsfase te gebruiken. Dit betekent dat je de eerste 5-7 dagen 20 gram per dag tot je neemt. Meer heeft geen zin aangezien je lichaam een bepaalde hoeveelheid kan opnemen. Na deze week neem je 3-5 gram per dag. Deze laadmethode kan maar is niet noodzakelijk. Ook gelijk starten met 3-5 gram zal uiteindelijk dezelfde resultaten opleveren, weliswaar in iets langere tijd. Creatine kan het hele jaar door genomen worden, een off-week kan maar is niet noodzakelijk.

Een handige tip wat ik (Tom van Os) zelf doe is  1-2 weken voordat ik m’n cut periode in ga stoppen met het nemen van Creatine. Wanneer ik een aantal weken verder ben en ik merk dat mijn kracht minder wordt dan start ik weer met het gebruik ervan. In de cut verlies je natuurlijk wat kracht en door het nemen van de Creatine word dit enigszins tegengegaan. Zo kan je je kracht zo lang mogelijk handhaven/ op peil houden.

Als laatst nog de effecten van Creatine op een rijtje:

  • Meer kracht
  • Meer explosiviteit
  • Verhoging van de vetvrije massa
  • Toename sprintprestaties
  • Hoger trainingsvolume

Wij maken gebruik van cookies om onze website te verbeteren, om het verkeer op de website te analyseren, om de website naar behoren te laten werken en voor de koppeling met social media. Door op Ja te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- en cookieverklaring.